Czym charakteryzuje się gra RTS?
Gry strategiczne czasu rzeczywistego to podgatunek strategicznych gier wideo, w których wszyscy gracze mogą widzieć i reagować na wydarzenia w grze w tym samym czasie (symultanicznie, "real time"), w przeciwieństwie do rozgrywania tur, jak w tradycyjnych turowych grach strategicznych (TBS - turn-based strategy).
Charakterystyczną cechą RTS-ów jest to, że są grane z perspektywy lotu ptaka pokazując graczom widok pola bitwy. W grach typu RTS kładziony jest nacisk na szybkie podejmowanie decyzji i dynamiczne podejmowanie decyzji.
Idea gier RTS jest w większości tytułów jest dość prosta i zrozumiała. Gra toczy się na mapie świata, na której dwóch lub więcej graczy walczy ze sobą. Aby rozwijać się i móc zaatakować skutecznie przeciwnika, gracze muszą dobrze zarządzać szeroko rozumianymi zasobami. Są to najczęściej jednostki wojskowe, budynki, technologie (np. broń nuklearna) i zasoby naturalne (ropa, metal itd). Dodatkowo gracze tak manewrują jednostkami, żeby zabezpieczyć obszary mapy i lub zniszczyć zasoby przeciwników.
Gra RTS jest zazwyczaj militarna.
Termin "real-time strategy" (strategia czasu rzeczywistego) został wypromowany przez Bretta Sperry'ego w celu wprowadzenia na rynek Dune II na początku lat 90.
RTS i esport
Gry typu RTS miały ogromny wpływ na obecny wygląd esportu i odwrotnie, bo ewolucja gier RTS w e-sporcie była napędzana przez rosnącą popularność gier rywalizacyjnych jako sportu widowiskowego.
Na początku e-sportu gry RTS były jednymi z najpopularniejszych gatunków. Obecnie oddają miejsca takim gatunkom jak strzelanki pierwszoosobowe (FPS) i wieloosobowa arena bitew online (MOBA), które są prostsze w odbiorze dla przeciętnego widza e-sport oraz ich gameplaye są o wiele krótsze.
Lista gier RTS
Poniżej przedstawiamy listę gier RTS, którymi warto się zainteresować.
- StarCraft
- Age of Empires
- Warcraft
- Command & Conquer
- Company of Heroes
- Seria Anno
- Władca Pierścieni: Bitwa o Śródziemie 2
- Warhammer 40,000: Dawn of War
- Sudden Strike
- Frostpunk