Zasady punktacji w squash

W squashu istnieją dwa główne systemy punktacji: tradycyjny, znany jako "anglosaski", gdzie punkty zdobywa tylko serwujący, oraz PARS (Point-a-Rally Scoring), gdzie punkt zdobywa się przy każdej wygranej wymianie, niezależnie od tego, kto serwował. W systemie PARS gra toczy się zazwyczaj do 11 punktów, ale trzeba wygrać przynajmniej dwoma punktami. Jeśli stan gry osiągnie 10:10, gra toczy się do momentu uzyskania dwupunktowej przewagi przez jednego z graczy.

Serwowanie – podstawa rozgrywki

Serwowanie rozpoczyna każdą wymianę w squashu. Gracz wykonujący serwis musi stanąć jedną stopą w kwadracie serwisowym, a następnie uderzyć piłkę tak, aby najpierw odbiła się ona od frontowej ściany powyżej linii serwisowej, a potem przekroczyła środkową linię kortu, lądując w przeciwnym kwadracie serwisowym. Serw można wykonywać na przemian z lewej i prawej strony kortu, w zależności od tego, gdzie zdobyto ostatni punkt.

Zasady wyjścia piłki za linię

W squashu piłka musi pozostać w grze, co oznacza, że nie może wyjść poza wyznaczone linie na ścianach i suficie kortu. Piłka uderzona poza linię górną (out) lub w strefę tin (metalową listwę na dole frontowej ściany) jest uznawana za błąd, a punkt otrzymuje przeciwnik. Warto znać wymiary kortu i umieć ocenić trajektorię lotu piłki, aby unikać błędów związanych z wybiciem piłki poza granice gry.

Kary za zablokowanie odbioru piłki

Jednym z elementów squash jest możliwość fizycznego blokowania przeciwnika, jednak istnieją ścisłe zasady dotyczące tego, kiedy takie blokowanie jest uznawane za faul. Gracz, który nieumyślnie zablokuje dostęp do piłki, może być zobowiązany do powtórzenia wymiany (let). Jeżeli jednak sędzia uzna, że zablokowanie było umyślne lub przeciwnik miał oczywistą możliwość zdobycia punktu, może on przyznać punkt przeciwnikowi (stroke). Zrozumienie i przestrzeganie tych zasad jest kluczowe dla uczciwej gry.

Pamiętaj, że squash to nie tylko doskonały trening fizyczny, ale również gra strategiczna, która wymaga sprytu, szybkiego myślenia i umiejętności przewidywania ruchów przeciwnika.