Na wstępie wypada wyjaśnić, że żadna konsola ruchowa nie zastąpi solidnego treningu. Poziom zaangażowania poszczególnych grup mięśniowych, który występuje podczas grania w tytuły wykorzystujące technologię ruchową, można porównać do wykonywania prostych ćwiczeń. Taka dawka ruchu jest jednak lepsza niż granie statyczne, a przy okazji dostarcza masę frajdy, a przecież właśnie o to chodzi w wirtualnej rozrywce.

Co to jest konsola ruchowa i jakie są jej typy?

Na przestrzeni wielu lat różni producenci próbowali stworzyć konsolę ruchową, która zmusi graczy do podejmowania fizycznej aktywności w trakcie rozgrywki. Ta sztuka udała się dopiero firmie Nintendo – japońskiemu gigantowi, którego marka znaczy tyle samo dla miłośników wirtualnej rozrywki, co marka Jeep dla wielbicieli jazdy poza asfaltem. Gdy w 2006 roku zadebiutowała konsola Wii, świat gamingu niemal oszalał na jej punkcie.

Fenomen Wii wynikał z zastosowanego kontrolera, który wykorzystywał akcelerometry i czujniki detekcji podczerwieni, dzięki czemu mógł rejestrować ruch w trzech wymiarach. Ruchy wykonywane przez gracza były przenoszone na bohatera rozgrywki w sposób płynny i szybki. Oczywiście, Wii można było obsługiwać  także w sposób tradycyjny, ale fundamentem jej działania była kontrola ruchowa.

W ślad za Nintendo poszli pozostali giganci rynku gamingowego – Sony i Microsoft – ale obaj zrobili to nieco inaczej. Gracze nie otrzymali nowych konsol ruchowych, ale mogli kupić zestawy, które dostosowywały konsole PlayStation i Xbox do obsługi tytułów dynamicznych.

Sony postawiło na kontrolery, które były nieco zbliżone do technologii znanej z Wii, ale dodatkowo wzbogaciło je o kamerę rejestrującą ruchy i gogle VR, tworząc w ten sposób kompletny system ruchowej rozgrywki. Microsoft obrał nieco inną strategię. Zamiast tworzyć skomplikowany system kontrolerów i gogli wirtualnej rzeczywistości, gigant z Redmond opracował zaawansowany czujnik ruchu rozpoznający ciało gracza, który umożliwiał nawiązanie interakcji z konsolą bez jakichkolwiek dodatkowych akcesoriów.

Najciekawsze konsole ruchowe 2022

Obecnie żaden z wiodących graczy rynku gamingowego nie ma w swojej ofercie konsoli typowo ruchowej, ale „wielka trójca” przez cały czas oferuje akcesoria, które umożliwiają udział w rozgrywkach dynamicznych. Taka strategia nie jest specjalnie zaskakująca, bo współczesny gracz oczekuje czegoś więcej niż tylko rozgrywki ruchowej. W rezultacie, na rynku mamy kilka „gamingowych kombajnów”, które świetnie nadają się do różnych zastosowań.

  1. PlayStation 5 + PS Move i PS VR. Zestaw sygnowany przez Sony jest dedykowany przede wszystkim miłośnikom rozgrywek w świecie wirtualnej rzeczywistości. System wykorzystuje diody LED i kamerę, która śledzi położenie tzw. różdżki. Ta technologia zapewnia sporą dynamikę i tylko minimalne opóźnienia. 
  2. Xbox One + sensor Kinect. O ile najnowsze wcielenie konsoli PlayStation jest kompatybilne z kontrolerami ruchowymi, to fani Xboksa będą musieli zadowolić się starszym rozwiązaniem. Niestety, najpotężniejsza konsola na rynku, czyli Xbox Series X (dotyczy to także serii S), nie wspiera już sensora Kinect, a MS zaprzestał produkcji tego urządzenia. Dostępność na rynku detalicznym wciąż jednak jest całkiem przyzwoita, więc posiadacze modelu One mogą bez przeszkód korzystać z dobrodziejstw technologii ruchowej. Rozwiązanie giganta z Redmond wyklucza konieczność trzymania w dłoni specjalnego kontrolera, bo tę funkcję pełni ciało gracza. Ruchy są rejestrowane przez system dwóch kamer, promiennika podczerwieni i czterech mikrofonów.
  3. Nintendo Switch. Na koniec mamy dla was prawdziwą perełkę. Nintendo Switch nie oferuje potężnej mocy jak konkurenci spod znaku Sony i MS. Wymaga od gracza zaakceptowania wielu kompromisów, ale w zamian oferuje bardzo dużo. Ta przenośna konsola w mgnieniu oka może stać się konsolą stacjonarną, w dodatku obsługującą technologię ruchową. W tym przypadku nie ma potrzeby zaopatrywania się w dodatkowe akcesoria, bo oba kontrolery Joy-Con są wyposażone w akcelerometr i żyroskop, a to wystarczy, by móc zagrać we wszystkie dostępne tytuły ruchowe.