Przeciętny użytkownik zmienia telefon co 2-3 lata. Większość takich urządzeń wciąż jeszcze nadaje się do dalszego użytkowania, więc służą jako smartfony zastępcze (na wypadek awarii nowego sprzętu), trafiają do nowego właściciela lub po prostu zostają w rodzinie. Jeżeli jednak okres eksploatacji wydłużymy do 4-5 lat, jest bardzo prawdopodobne, że smartfon będzie zużyty w stopniu uniemożliwiającym jego dalszą eksploatację. Zużyta bateria to jedno, bo tą można wymienić w wyspecjalizowanym serwisie (o ile jest to opłacalne), ale kulejąca wydajność i brak kompatybilności z coraz większą liczbą aplikacji to problemy, których nie da się obejść. Taki sprzęt powinien trafić „na śmietnik”, z zaznaczeniem, że cudzysłów w tym zdaniu nie został użyty przypadkowo.

Co zrobić przed wyrzuceniem smartfona?

Warto pamiętać, że smartfon to prawdziwa skarbnica poufnych danych. W pamięci tych urządzeń przechowujemy prywatne zdjęcia, notatki, dane teleadresowe znajomych i rodziny, a w przeglądarkach i aplikacjach jesteśmy zalogowanie m.in. do kont pocztowych i zakupowych. Nikt nie chce, żeby tak wrażliwe informacje trafiły w niepowołane ręce. Właśnie dlatego każdy smartfon należy odpowiednio przygotować... do wyrzucenia.

Po pierwsze, nie zapomnij o karcie pamięci. Większość osób pamięta o usunięciu karty SIM przed wyrzuceniem zużytego telefonu, ale praktyka pokazuje, że wielu użytkowników zapomina o zewnętrznym nośniku danych. 

Po drugie, przywróć smartfon do ustawień fabrycznych. Można kolejno wylogować poszczególne usługi i usunąć wszystkie kontakty, ale takie działanie jest czasochłonne i zostawia sporo miejsca na błąd. Lepiej wykonać twardy reset, czyli przywrócić urządzenie do predefiniowanych ustawień. Takie działanie wymazuje z pamięci wszystkie dane użytkownika.

Gdzie się oddaje stare i zużyte smartfony?

Wiemy już, co zrobić przed wyrzuceniem smartfona. Teraz zastanówmy się, gdzie oddać zużyty sprzęt. Do wyboru mamy kilka opcji:

  • sklep z elektroniką – każdy dystrybutor jest zobowiązany nieodpłatnie przyjąć stary telefon, jeżeli w jego punkcie sprzedaży zakupione zostanie nowe urządzenie, pełniące identyczną funkcję. Poza tym, sklepy o minimalnej powierzchni sprzedaży sprzętu dedykowanego gospodarstwom domowym na poziomie 400 m kw. są zobowiązane do nieodpłatnego przyjęcia urządzeń o wymiarach zewnętrznych do 25 cm, bez względu na to, czy zakupione zostanie nowe urządzenie;
  • serwis – jeżeli wcześniej podjęta została próba naprawy zużytego smartfona, a serwisant stwierdził, że urządzenia nie da się przywrócić do sprawności, punkt naprawy ma obowiązek nieodpłatnie przyjąć takie urządzenie;
  • Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów (PSZOK) – adresy takich miejsc są dostępne na stronach internetowych organów samorządu terytorialnego (urzędów miast i gmin).