Poniżej znajduje się ilustracja pokazująca rodzaje lin cumowniczych, do której będziemy odnosić się w opisie. 

Liny cumownicze, ilustracja do artykułumateriały własne | Liny cumownicze, ilustracja do artykułu

Podział cum ze względu na rodzaj podania na ląd

  • cumy (zielony kolor, nr 1 oraz nr 6). Cumy ciągną się od dziobu lub rufy statku na ląd pod kątem rozwartym. 
  • szpringi (niebieski kolor, nr 3 oraz nr 4). Ciągną się odwrotnie niż cumy, bo pod kątem ostrym na ląd. Zobacz dokładny opis: co to jest szpring.
  • bresty (czerwony kolor, nr 2 oraz nr 5). Wszystkie bresty ciągną się prostopadle do kei. Zobacz opis: co to jest brest.

Cumy nazywamy też,  ze względy na sektor statku, z którego wchodzą i tak mamy nazwy według powyższego rysunku:

  • nr 1 - cuma dziobowa - trzyma przednią część statku przy kei
  • nr 2 - brest dziobowy - trzyma jednostkę blisko kei
  • nr 3 - szpring dziobowy - zapobiega przemieszczaniu się do przodu
  • nr 4 - szpring rufowy - zapobiega ruchowi do tyłu
  • nr 5 - brest rufowy - trzyma jednostkę blisko kei
  • nr 6 - cuma rufowa - zapobiegaj ruchowi do przodu

Dodatkowo przy cumowaniu rufą lub dziobem (powyższy rysunek to cumowanie longside)  do nazwy cumy dochodzi burta, z której wychodzi cuma i wtedy możemy mieć:

  • cuma dziobowa lewa
  • brest dziobowy lewy
  • szpring dziobowy prawy

Nazwy lin cumowniczych po angielsku

  1. Head line - cuma dziobowa
  2. Forward breast line - brest dziobowy
  3. Forward lub head spring - szpring dziobowy
  4. Back lub aft spring - szpring rufowy
  5. Aft breast line - brest rufowy
  6. Stern line - cuma rufowa