Co to jest kabestan?

redakcja | 04.10.2022 08:08

Kabestan, po angielsku winch, to rodzaj przekładni przeważnie przypominającej kołowrotek, która służy do wybierania (zwijania)  lub luzowania (odwijania) lin.

Mężczyzna wybierający linę przez kabestan, ilustracja do artykułu
Mężczyzna wybierający linę przez kabestan, ilustracja do artykułu | envato, autor FlamingoImages
Obserwuj nas w Google News i otrzymuj codziennie podobne informacje

Kabestany najczęściej spotkać możemy jako osprzęt łodzi motorowych i jachtów żaglowych - my nad takimi się skupimy - ale często jest wykorzystywany też w przemyśle. 

Kabestany, ilustracja do artykułuenvato, autor nzooo | Kabestany, ilustracja do artykułu

W najprostszej formie kabestany składają się ze szpuli przymocowanej do korby ręcznej. Bardziej złożone konstrukcje mają zespoły zębate i mogą być zasilane przez napędy elektryczne, hydrauliczne, pneumatyczne, a nawet spalinowe. 

Kabestany na jachtach przeważnie mają hamulec mechaniczny lub grzechotkę i zapadkę, które zapobiegają odwijaniu się, elektryczne modele mają hamulec elektromagnetyczny.

Podczas trymowania lin na żaglówce, członek załogi jedną ręką obraca korbą, a drugą ciągnie za luźny koniec liny, aby utrzymać napięcie na zakrętach. 

Do czego służy kabestan?

Kabestan żeglarski służy przede wszystkim do ułatwienia luzowania i wybierania lin olinowania ruchomego na łodzi żaglowej lub jachcie. Na różnych jachtach w różnych miejscach są kabestany, zależy to od wielkości ożaglowania. Im większe, tym większe jest naprężenie na linach. 

Kabestany samoknagujące i kabestany dwubiegowe

Kabestany samoknagujące mają specjalny mechanizm, który sam utrzymuje napięcie i nie trzeba używać dwóch rąk podczas kręcenia korbą.

Przez żeglarzy najbardziej cenione są modele  dwubiegowe, czyli takie, w których kręcąc korbą w prawo jest mniejsze przełożenie - kręcimy szybciej, ale ciężej -  oraz kręcąc korbą w lewo mamy większe przełożenie - kręcimy wolniej, ale łatwiej. 

Artykuły z kategorii
Artykuły z portalu